اﻟﯿﺎف وﯾﺴﮑﻮز یا ( VSF) Viscose Staple Fiber

اﻟﯿﺎف وﯾﺴﮑﻮز یا ( VSF) Viscose Staple Fiber در ﺳﺎل ۱۸۹۲ ﺛﺒﺖ شد. وﻟﯽ بخاطر اﺳﺘﺤﮑﺎم ﮐﻢ اﯾﻦ اﻟﯿﺎف ﻣﺪت‌ﻫﺎ ﻃﻮل ﮐﺸﯿﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺠﺎری وارد بازار شود. الیاف ویسکوز الیافی بر پایه طبیعی بوده و مثل پنبه دارای ماهیت گیاهی(سلولزی) است. ویسکوز ریون از سلولز طبیعی مثل چوب، یا لینتر پنبه که حاوی آلفا-سلولز است، بعنوان ماده اولیه به روش ترریسی تولید می‌شود.
الیاف ویسکوز مصارف بسیاری در تولید رومیزی، لباس زنانه، ورزشی و زیرپوش دارند و علت آن استحکام کم این الیاف می‌باشد. پارچه هایی که از الیاف ریون یا ویسکوز تهیه می شوند از خاصیت الکتریسیته پایینی برخوردار هستند. این پارچه ها بسیار نرم بوده و خاصیت تنفس پذیری خوبی دارند به همین دلیل جزو الیاف خنک محسوب می شوند. این الیاف رنگپذیری بسیار خوبی داشته و هنگام رنگرزی به آسانی رنگ‌دار می‌شود.
الیاف ویسکوز اگر چه شبیه به پنبه است اما تفاوت‌هایی با آن دارد. یکی از این تفاوت ها میزان چروک شدن است. ویسکوز بسیار بیشتر از پنبه چروک می شود، زیرا پنبه از خاصیت ارتجاعی بالاتری برخوردار است. میزان درخشش ویسکوز از پنبه بیشتر است.

طول الیاف پنبه بیشتر از الیاف ویسکوز می باشد و به همین دلیل، پنبه نسبت به آن قوی‌تر است. پنبه و الیاف ویسکوز از لحاظ خواص حرارتی بسیار شبیه به هم می باشند. البته توجه داشته باشید که الیاف ویسکوز در برابر حرارت تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت دارد و حرارتی بیشتر از این مقدار، از درخشندگی آن می‌کاهد.
پس از اینکه خمیر تولید الیاف رسیده شد، تصفیه و پالایش می گردد و هرگونه حباب گازی در آن از بین می‌رود. در ادامه ماده از طریق یک اسپینرت (نخ ریس) که دستگاهی با سوراخ های زیاد مانند دوش حمام است، اکسترود می شود. در نهایت ماده نهایی در حمامی از اسید سولفوریک غوطه ور می‌شود که منجر به تولید فیلامنت‌های ویسکوز ریون می‌گردد در نهایت نخ ویسکوز در سیستم‌های ریسندگی رینگ و اپن‌اند تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه ویسکوز و پلی‌استر ویسکوز که با ترکیب نخ و الیاف ویسکوز و پلی‌استر تولید می‌شود معمولا به عنوان جایگزینی برای پنبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه بسیاری از ویژگی ها را با پنبه به اشتراک می گذارد، اما در بعضی از حالت ها ممکن است تولید آن ارزان‌تر باشد.